Svar på fråga...

Mk Frågar: 
tack så mycket för ditt svar. Jag antar att du har rätt, snart kommer sommaren och då kommer jag säkert ha tid på mig att träna mer och komma på nya ideer. Men det är riktigt svårt att hitta på någoting som inte finns för om man kollar på alla manga böcker osv så har dem alltid någoting speciellt hur ska man då göra, hur ska man göra eller rita nåt som inte blir samma som någon annans manga?

MVH Mk

Svar:

Hej hej!
Hur man ska hitta sin egna skriv/tecknarstil är svårt, men inte omöjligt. Ett tips för att ta första steget dit är att fundera över på vilket sätt du skulle vilja berätta din manga. Se bilderna i huvudet som i en film och skriv sedan ner känslorna du vill att läsaren ska få när de läser den. Till exempel om du vill förmedla en dyster känsla är bilden oftast mörkare än en bild som ska ge ifrån sig en glad känsla. Denna insperation kan du få genom att läsa manga som tillhör olika kategorier, försök sedan räkna ut vad skillnaden i tecknandet och berättandet är.

Hur kan man rita utan att kopiera någon annans stil? Ja du, personligen så tycker jag det är en bra träning att göra just det när man är nybörjare. Efter en tid kommer du snart att känna: Aha, den här stilen passar mig, men kanske också den här. Och vips så kan du skapa din egna stil genom att använda dig utav den insperationen du har samlat. Jag säger alltid att insperation är grunden till allt skapande. Och för att få insperation, måste du vara påläst. Med det menar jag, att läsa mycket manga, göra mindmaps över dina berättelser och fundera över vad som krävs i en bild för att förmedla just den känslan som du vill få fram i ditt tecknande.

Hoppas att jag kunde vara till hjälp ännu en gång.




MVH Vizoo


Kommentarer
Postat av: Mk

Tack så mycket för att du har orkar svara på mina frågor osv och du har varit till en stor hjälp, det finns vissa saker som jag inte ens tänkte på förren du nämnde det vilket jag uppskattar mycket.

Jag anser att göra en bok kommer vara en stor utmaning för mig. Men jag får försöka göra det bästa sen får vi se hur det blir.

Tack igen och jag ber om ursäkt om jag nu har ´´bombat´´ din blogg rätt mycket



PS. fint gjort med bilderna.



Mvh Mk

2011-05-26 @ 16:13:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0