Svar på fråga...

Fråga: Mk om Music - Ipod UPDATED!!!:

Hej. jag undrar verkligen Hur har du fixat så att man kan lyssna på musik ellr snarare denna ipod din blogg?

Kram

Svar:

Hej! Hur jag lyckades med detta var inte lätt måste jag först säga, men jag ska försöka förklara så gott jag kan.

Steg 1: Klicka HÄR för at komma till Mixpod.com.

Steg 2: Skapa din egen playlist, men för att kunna få html-koden senare måste du bli medlem och logga in på mixpod.com. Att bli medlem är helt gratis!!!!

Steg 3:
När du har blivit medlem och skapat din egen playlist är det dags att välja vilken typ av html-kod du vill ha. Den som passar bäst till blogg.se är "Blogger", så klicka på det namnet. 

Steg 4: Nu har du koden och kan nu välja, vill du ha din ipod/playlist i endast ett inlägg eller vill du att din playlist ska kunna synnas på din blogg hela tiden??? (Som min ipod)

4a: Visa min playlist endast i ett inlägg!

Detta är det enklaste valet. Du klickar på "Skapa inlägg" och sedan klickar du på den blåa texten "Ändra redigerare" i det högra nedra hörnet. Du klistrar in din kod! (Precis som du skulle göra om det var t.ex ett youtube-klipp du velat klistra in i ditt inlägg.) Sedan klickar du på den blåa texten igen och publiserar inlägget. Tada! Nu vet du hur du kan klistra in en playlist i ett inlägg, men nu det den mycket svårare biten...

4b: Visa min playlist på bloggen hela tiden!

Okej, nu blir det en lång beskrivning. När du har html-koden, klicka in på fliken "Design" istället för att klicka på "Skapa inlägg". Det du kommer göra nu är att ändra en del av "framsidan av bloggen". Detta är mycket svårt och det krävs ett bra öga för att kunna se igenom det stora havet av olika konstiga koder som lätt flyter in i varandra, men lugn det är alltid svårt i början innan man har testat några gånger. Kom ihåg, man lär sig av sina misstag! Det är så jag har lärt mig grunden av html, det är ingen annan som har hjälpt mig. 

Steg 1: Efter att du har klickat på fliken "Design", klickar du "Kodmallar".

Ni som har klistrat in eran egen "header" förut på eran blogg, kanske märker att vi INTE kommer att arbeta under samma flik "redigera stilmall". Om ni undrar varför får ni fråga mig en annan gång för just nu vill jag fokusera på detta. 

Steg 2: Som du kanske ser kan du välja emellan att arbeta med "Framsidan","Arkivsidan", "Kategorisidan" eller "Inläggsidan". Försök att fokusera först med att arbeta med "Framsidan", det är den sidan som alla läsare först kommer att se när de klickar in på din blogg. Din så kallade "Startsida".

Steg 3: Nu är det dags att öppna ögonen och leta efter det här kodstycket:

  <div class="navheader">Arkiv</div>
   <ul>
    <tag:archivelist>
     <li><a href="${ArchiveLink}">${ArchiveName}</a></li>
    </tag:archivelist>
   </ul>
   <tag:if test="${hasLinks == 'true'}">
<br>
<br>


Steg 4:
Det ni ska fokusera på är den översta raden:

<div class="navheader">Arkiv</div>

Du ska nu skapa en kopia, men du byter ut namnet "Arkiv" mot till exempel "Musik". Du ska INTE radera någonting, du ska lägga till!!!! Som du kanske ser på min blogg ligger min ipod under listan med Arkiv. Det du ska göra är att skapa en ny titel där din ipod kan ligga vid sidan av bloggen. Självklart är en "Titel" inget måste att ha, du kan lika gärna bara ha en playlist som dyker upp utan att det står "Musik" ovanför. Du gör som du själv vill, men personligen tycker jag att det är snyggare. I alla fall så här gör du för att skapa en ny titel under "Arkiv": 

Steg 5: Under koden för "Arkiv" (Koden som jag har klistrat in ovanför), finns det några koder som kan se ut så här: 

<br>
<br>
<br>

Ju fler <br> ju längre mellanrum får du. Efter cirka 2-3 <br> , du väljer själv hur långt ifrån du vill ha din ipod ifrån Arkivlistan, skriver du in till exempel: 

<div class="navheader">Musik</div>

Steg 6:
Det är nu du ska klistra in din ipod-kod!!!! Under koden för "Musiktiteln" Klistrar du in koden, lägger till två <br> om du vill, så som jag gjort här nedanför:

<div class="navheader">Musik</div>
(Klistra in din ipod/html-kod!!!)
<br> 
<br>
 
Steg 7: Så där!!! Nu klickar du på spara och Tada!!! Nu har du en ipod på startsidan av din blogg. Om du även vill att din ipod ska visas när dina läsare klickar på "Kategorisidan" eller "Arkivsidan" är det bara att göra exakt likadant som du gjorde på "Framsidan". Hur din ipod kan synas på "Inläggsidan" har jag ännu inte kommit på än tyvärr, som sagt html är väldigt krångligt och svårt att lära sig.

Om ni har några fler frågor om detta eller om någonting annat för den delen, var inte blyga att fråga. Jag hjälper gärna till och svarar på era frågor så gott jag kan!

MVH Vizoo 


Kommentarer
Postat av: Anonym

hejhej ^^ jag behöver lite tips om någon gullig anime! den ska gärna innehålla lite romantik och kanske lite drama. . .och nu när det är vinter så kanske det klan ha någoning med det och göra :D har du några tips? du kanske kan ge flera tips i fall det skulle vara så att man redan har sett den ^^



Ps. äääälskaar din blogg!

2011-12-01 @ 16:55:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0